ד"ר אורן צוקרמן

דוקטורט, MIT, 2007
מייסד המילאב, בית הספר לתקשורת, המרכז הבינתחומי, הרצליה
יועץ אקדמי ראשי של טקי

ד"ר אורן צוקרמן השלים את לימודי התואר השני ואת הדוקטורט שלו במעבדת המדיה של המכון טכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), היכן שהוא למד ופיתח מספר ממשקי למידה. צוקרמן חוקר את השפעתן על התנהגות האדם של טכנולוגיות אינטראקטיביות ובדגש מיוחד על טכנולוגיות פיזיות-דיגיטליות. ב-2001 הוא הוכר כ"חלוץ טכנולוגיה" על-ידי הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ.

בעשור האחרון ד"ר צוקרמן הקים וניהל את מעבדת החדשנות בבינתחומי הרצליה. כמו כן, הוא יסד את תכנית ההתמחות בתקשורת אינטראקטיבית – מסלול התמחות חדשני אשר צוקרמן עומד בראשו ואחראי על הגדרת חזונו ועל פיתוח תכנית הלימודים שלו.

בשנים שבילה ב-MIT, היה ד"ר צוקרמן לאחד התורמים הבולטים לפיתוחה הרעיוני של פלטפורמת התכנות – סקראץ'. סקראץ' היא סביבת התכנות לילדים המובילה בעולם אשר הוקמה במיוחד כדי לחשוף אותם לחשיבה חישובית בדרך אינטואיטיבית ומרתקת. סקראץ' היא מערכת מבוססת-בלוקים הדומה בעיקרון פעולתה לפאזל הרכבה והמאפשרת לילדים ללא כל רקע בתכנות ליצור משחקים, אומנות, סימולציות וסיפורים.

תכנות מעצים ילדים ומאפשר להם לפתור אתגרים בדרכים יצירתיות. עולם התכנות צריך להפוך לאוריינות הדיגיטלית החדשה

באחד ממפגשי סיעור המוחות המוקדמים שנערכו בנושא סביבת התכנות סקראץ', המציא צוקרמן את השם -סקראץ'. את ההשראה לשם זה הוא קיבל מן השימוש היצירתי שעושים תקליטנים בטכניקת הסראקץ' כדי לייצר חוויית מדיה (מוזיקלית) חדשה על בסיס מדיה (מוזיקה) קיימת. התופעה שבסוד השם היא רמת היצירתיות הגבוהה שמפגינים ילדים בבואם להפיק חוויות אינטראקטיביות חדשות בעזרת כלי מדיה קיימים כגון תמונות, אנימציות, צלילים או פרויקטים אינטראקטיביים. סקראץ' מאפשרת לילדים לעשות "ערבול מחדש" לפרויקטים קיימים שנוצרו על-ידי משתמשי סקראץ' אחרים, לשלב את השירים האהובים עליהם באנימציות של מופעי ריקוד או לקחת רעיונות ממשחקי המחשב החביבים עליהם ולהפוך אותם לרעיונות האישיים שלהם על ידי שינויים של חוקים או של אלמנטים חזותיים.

כיום כבר מונה סביבת התכנות החינמית של MIT למעלה מ-20 מיליון משתמשים ברחבי העולם אשר רובם ילדים בגילאי 8 עד 18; וכבר הופקו בה יותר מ-30 מיליון פרויקטים – אשר 25% מתוכם הם רמיקסים (ערבולים מחדש) של פרויקטים קיימים. (https://scratch.mit.edu/statistics/).

כישורי יצירתיות דיגיטלית צריכים להיות זמינים לכל ילד בעולם

מחקרים קשורים

ד"ר צוקרמן זכה למספר מענקי מחקר בתחומי המדיה האינטראקטיבית והאינטראקציה שבין האדם למחשב (HCI). במחקריו עסק צוקרמן בדפוסי השתתפות בקהילת סקראץ' באינטרנט, למידה באמצעות אינטראקציה פיזית-דיגיטלית, משחקי חצר דיגיטליים ואינטראקציה בין אדם לרובוט. הוא פרסם מאמרים רבים במגוון כתבי עת והופיע בכנסים רבים בנושא האינטראקציה שבין אדם למחשב ובאירועים נוספים בנושאי החדשנות הטכנולוגית והמדיה האינטראקטיבית.

 

טכנולוגיה וילדים – מחקר וניסיון מעשי

מאמרים נבחרים בנושא ילדים, טכנולוגיה, למידה ומשחקים מאת ד"ר אורן צוקרמן: