נקודות הדמיון שבין בישול לתכנות

לפני שנשתף אתכם בנקודת המבט המעניינת שלנו על קווי הדמיון שבין בישול לתכנות, חשוב לנו להבהיר שאין לנו שמץ של מושג אם גורדון רמזי יודע לבנות אפליקציות מצליחות בכוחות עצמו (אפילו שהילדים שלו יהיו מסוגלים לעשות את זה בהחלט, אם הם יצטרפו לקורסים המקוונים שלנו). גם איננו טוענים שכל חברי הצוות של ביל גייטס הם שפים עטורי כוכבי מישלן.

בבלוג-פוסט חדש זה, נציין כמה מקווי הדמיון המשותפים לתחומי הבישול והתכנות. אבל אנחנו לא נעצור שם. חלק גדול מהדברים המשותפים לשני תחומים אלה קשור קשר הדוק לדרך שבה אנו מלמדים תכנות, להתמקדות בתהליך ולתוצאות המרשימות שאנשים משיגים באמצעות תיקון, הסרה או הוספה של רכיבים לאורך תהליך היצירה.

אכן. מלאכת התכנות ומלאכת הבישול דומות זו לזו. באיזה אופן? התרווחו בכיסא ותנו לנו לשתף אתכם בנקודת המבט שלנו. אנחנו גם נשמח מאוד שתשתפו אותנו בדעות שלכם בנושא זה בתגובות.

התמקדות בתהליך: מה חסר לכם, מלח-פלפל? או אולי איזה אלמנט צבעוני חדש לאפליקציה?

כמו שכבר הזכרנו בעבר, אנחנו חיים בעולם היפר-מקושר, המתאפיין באוטומטיזציה של תהליכים, שיוצרת מחסור מסוכן באינטראקציה אנושית בתהליכי הלמידה.

החיים בעיצומה של המהפכה התעשייתית הרביעית דורשים מן הילדים שלנו לעשות משהו שיוסיף "פן אנושי" לתהליכי למידה אלה. זאת הסיבה לחשיבותה של הלמידה השיתופית, ולרלוונטיות המיוחדת של גישת ההערכה המעצבת בימינו.

מהי גישת "ההערכה המעצבת" ההולכת וצוברת פופולריות בשנים האחרונות? במילים פשוטות, מדובר בגישה חינוכית המתמקדת בתהליך יותר מאשר בתוצאות המבחן המסכם אותו. רואים? בדיוק כמו בבישול! כפי שאומרים כמה אנשי חינוך ידועים: "על מלאכת החינוך להיות כמו מלאכת הבישול". כאשר אתם מבשלים, אתם טועמים את האוכל כדי לבדוק אם לא חסר סוכר, מלח, פלפל, או אולי קצת שום, וממשיכים להוסיף רכיבים לאורך תהליך הבישול. מתכונים מספקים לנו סוג של הוראות עבודה, אבל הם לעולם לא יחליפו את הצורך לטעום את התבשיל לפני הגשתו.

בדיוק כמו בתכנות! בעת יצירת אפליקציה משלהם, הילדים שלכם יצטרכו לבדוק אותה ולבחון את אופן פעולתה. לפני שישיקו את האפליקציה או ישתפו עם חבריהם, הם יבדקו את האלמנטים והצבעים שיתווספו אליה, ויחוו את חווית המשתמש שהיא מספקת. המרחב המתאים לחשיבה על התהליך, והאפשרות להוסיף, להוריד או להחליף רכיבים, יפתחו בפני הילדים שלכם עולם שלם של אפשרויות להביע את היצירתיות שלהם. בדיוק כמו בבישול.

יצירתיות: התנסות בעבודה עם חומרי-גלם חדשים מספקת תוצאות חדשניות ומפתיעות!

האם סבא וסבתא שלכם היו מסוגלים לדמיין עד כמה פופולריים יהיו מאכלים כמו סושי ופלאפל בימינו? מה שעומד בסוד הפופולריות האדירה של מאכלים אלה הוא מידת היצירתיות אשר יוצריהם השקיעו במלאכת הבישול!

בדיוק כמו בישול, תכנות דורש רמה גבוהה של יצירתיות. אך מהי הסביבה הנכונה לעידוד אותה היצירתיות? האמצעי היעיל ביותר לעידוד היצירתיות בקרב ילדים הוא מרחב פתוח המיועד ללמידה מעשית והמצויד במגוון של כלים ליצירה.

בעולמנו המתקדם בקצב מסחרר, גם מתכנתים וגם שפים נדרשים לעקוב אחר המגמות המשתנות בשוק כדי להישאר מעודכנים בטכנולוגיה, ברכיבים ובתוספים חדשים, והחשוב מכול: ברצונות של המשתמשים או הלקוחות שלהם!

גם שפים וגם מפתחי אפליקציות נדרשים להקדיש תשומת לב רבה לזיהוי צורכי המשתמשים והלקוחות שלהם, ולמצוא את הדרכים היצירתיות ביותר למלא צרכים אלה בצורה מעשית – באמצעות פיתוח אפליקציה מצליחה או הכנת מנה משובחת.

ניסוי וטעיה: נסו שוב, ושוב, ושוב – עד שזה יצליח

כלל זה חל על כמעט כל תחומי חיינו – אבל הוא נכון במיוחד בכל הנוגע לבישול ולתכנות. בשני התחומים האלה, מומחים ויוצרים נדרשים לגלות דרכים חדשות להשגת המטרות שלהם ולהתנסות בהן מדי יום! המטבח, והחדר המשמש את הילדים שלכם ליצירת אפליקציות משלהם – אלה המקומות אשר בהם מתרחש תהליך ההתנסות המעשית… וכך זה צריך להיות.

תהליך הלמידה חיוני לפיתוחה של כל אפליקציה. תהליך זה כולל מחקר של תחום האפליקציה, הבנת אפשרויות חדשות, הטמעת כלים חדשים, הכרת פלטפורמות, יישומי פלאגין, צבעים ומאפיינים חדשים – וכפי שכבר הזכרנו: הבנה עמוקה של צורכי השוק.

ומה בנוגע לבישול? אותו הדבר בדיוק! בחיים לא הייתם מגישים למישהו עוגת גבינה עם פרוסת פסטרמה, 3 כדורי פלאפל וחתיכות אבטיח מעל, נכון? אבל בפועל אין לנו שום דרך לדעת אם מנה (או אפליקציה) כלשהי תצליח או לא עד שלא נטעם אותה, וננסה שוב, ושוב, ושוב.

אז אילו כלים וכישורים הילדים רוכשים לאורך תהליך זה? כלים רבים מאוד! למשל, כאשר הם נדרשים להחליט אילו רכיבים עובדים ואילו לא, הם זוכים לפתח את החשיבה היצירתית, האנליטית והביקורתית שלהם.

אז אפילו שאיננו מבינים הרבה בבישול, אנחנו יכולים ללמד את הילדים שלכם לתכנת עוד היום!

הקשר שלנו לעולם הבישול מסתכם בהנאה שאנו מפיקים מארוחה טובה פה ושם, ובהבנתנו את קווי הדמיון שבינו לבין תחום התכנות. עם זאת, יש לנו ידע רב בתכנות, ואנו מיישמים את מתודולוגיות הוראת התכנות היעילות ביותר לילדים.

רשמו את הילדים שלכם לאחד משיעורי התכנות המקוונים שלנו, והכינו את עצמכם להפתעה הגדולה למראה כמות האפליקציות, הממשקים והמשחקים עוצרי הנשימה אשר הם ייצרו. העניקו להם את ההזדמנות לגלות את הפוטנציאל שלהם ולרכוש את כל הכלים הנחוצים להם כדי לממש את רעיונותיהם המרתקים.

תגובות

השאר תגובה