למידה מבוססת משחק: האם ילדינו יכולים ללמוד ממיינקראפט?

האם לא יצא לכם לתהות אי-פעם באשר למידת יעילותה של שיטת ההוראה הנהוגה כיום בבתי הספר? וגם באיזו מידה אנו מנצלים את מגוון המשחקים והכלים הדיגיטליים העומדים לרשותנו בתחום זה? אם גם אתם כבר הבנתם שהגיע הזמן לאמץ לשינוי תפיסת ההוראה, תנו לנו להכיר לכם את שיטת הלמידה המבוססת משחק.

למידה מבוססת משחק היא גישה חינוכית השואפת להגביר את מעורבותם של התלמידים במתרחש בכיתה, לעורר בהם עניין ולעודד אותם להצליח על-ידי שילוב משחקים ככלי לימודי בכיתה. למען הסר ספק, איננו עומדים לשחק עם הילדים שלכם קלאס או לתת להם להתנסות בגרסה האחרונה של סופר-מריו.

למעשה, אנו מדברים על פרדיגמה חינוכית חדשה הדולגת בשילובם בתכנים הלימודיים של אלמנטים מעולם המשחקים כדי להגביר את מעורבותם של הילדים ולעורר בהם השראה להצליח. אחרי הכול, למה שנמשיך ללמד את ילדינו באותה השיטה בדיוק שבה למדו הסבים והסבתות שלנו, ובכיתות לימוד שנראות בדיוק כפי שהן נראו לפני מאה שנה? ומה האמצעים העומדים לרשותנו כדי להכין את ילדינו למהפכה התעשייתית הרביעית?

כשמציבים לילדים מטרה ומתייחסים אליהם כאל שחקנים במשחק חברתי שתפקידם לשתף פעולה זה עם זה להשגת המטרה שהוצבה, מיד משתררת בכיתה אווירה של משחק.

הכללים והדרכים להשגת המטרה צריכים להיות ברורים לכל המשתתפים בעוד שהמשאבים הנחוצים להשגת המטרה צריכים להוות יעדים כשלעצמם: אנו מאפשרים לילדיכם למצוא את המשאבים הנחוצים להם בעצמם. באופן זה אנו מעודדים אותם להיות מעורבים בתהליך הלמידה על-ידי הפיכתו למעניין ומתגמל יותר.

תכנות ולמידה מבוססת משחק: שיטת הלמידה האולטימטיבית!

שיעורי תכנות מספקים הזדמנות פז לשילובם בתוכן הלימודים של אלמנטים מעולם המשחקים. הילדים נדרשים להשיג מטרות בפרק זמן קצר. האינטראקציה עם חבריהם לכיתה אינה רק מומלצת אלא אף נדרשת מהם, בעוד שגורמי המתח והמסתורין המשולבים מעולם המשחקים מעוררים את סקרנותם ומעודדים אותם לקחת חלק פעיל בפעילות. במרכז לפיתוח מנהיגות טכנולוגית אנו מקפידים לשתף את תלמידינו בעבודת הכיתה ומעניקים להם הזדמנות נהדרת ללמוד דברים מדהימים בדרך מהנה ומרתקת.

ועכשיו הבה נקדיש מספר רגעים לציון נקודות הדמיון שבין משחקים ללימודי תכנות. כאשר אתם מתכנתים, אתם נדרשים לפתור בעיות, למצוא פתרונות יצירתיים, לעבוד בצוות, לאתר את המשאבים החוצים לכם לצורך השגת המטרה וכדומה. וכך גם כאשר אתם משחקים – הצלחתכם במשחק כרוכה בהפעלת אותם הכישורים בדיוק. אך האם אי פעם שאלתם את עצמכם האם הקשר שבין תכנות ומשחקים לבין הוראה הוא דו-סטרי? האומנם ניתן לקחת אלמנטים מעולם המשחקים ומתחום התכנות, ולשלב אותם באסטרטגיות הוראה? והתשובה לשאלה זו היא כן מהדהד!

מספר דוגמאות: מיינקראפט ומשחקים אחרים

כיום כבר קיים מגוון רחב של סביבות מקוונות המאפשרות לילדים ללמוד תוך-כדי משחק או המציעות פורמט של למידה מבוססת משחק המעודד ילדים ללמוד מהר יותר, ליטול חלק פעיל יותר בתהליך הלמידה ולהפיק את  התועלת המרבית מתוכן הלימודים.

מיינקראפט: לומדים תוך-כדי משחק!

מיינקראפט הוא אחת הדוגמאות הפופולריות ביותר ללמידה מבוססת משחק. משחק זה שפותח על-ידי המעצב השבדי מרקוס פיטרסון מאפשר לשחקנים, או נכון יותר לומר "ללומדים", להקים מבנים שונים ממגוון רחב של קוביות בעולם וירטואלי תלת-ממדי. משחק זה גם כולל פעילויות כגון הרכבת פריטים ועריכת קרבות, אך גם מחקר טכנולוגיות וליקוט משאבים…כפי שכבר הזכרנו.

קודמאנקי: מתכנתים וזוכים בבננה

קודמאנקי הוא אחד המשחקים החינוכיים הפופולריים ביותר כיום. אפליקציה זו מאפשרת לילדינו ללמוד את יסודות התכנות מדמויות משעשעות ועל-ידי השלמת משימות מרתקות.

בהיותם מונעים מן השאיפה להשיג ניקוד גבוה יותר במשחק, הילדים יכולים ללמוד רבות על צורת החשיבה הנחוצה לכל מתכנת כדי לכתוב כל שורת קוד שימושית.

 כדאי לשלב בכיתת הלימוד גישה חדשה הכוללת אלמנטים מעולם המשחקים

כבר ציינו מספר פעמים עד כמה יעיל ושימושי הוא שילובם של אלמנטים מעולם המשחקים בכיתות הלימוד ובתכניות הלימודים של ילדינו, לא כל שכן מבחינת הגברת מעורבותם בפעילות החינוכית. אך כדי להבין את הנושא קצת יותר לעומק, עלינו לקחת בחשבון דבר אחד חשוב, והוא שאנו ניצבים לפתחה של המהפכה התעשייתית הרביעית – מהפכה המחייבת אותנו לצייד את ילדינו בכישורים וביכולות מסוג אחר.

כבר בימינו אנו מחלחלת ההבנה שהכישורים החיוניים ביותר עבור הילדים שעומדים להוביל את עולם המחר הם עבודת צוות, פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית. לכן, שילוב אלמנטים מעולם המשחקים לא רק מעורר בקרב ילדינו עניין בתוכן הנלמד אלא אף מצייד אותם בכלים הנחוצים להם כדי להצליח בחייהם הבוגרים.

ואם שילוב אלמנטים מעולם המשחקים יכול לעזור, האם אתם יכולים לדמיין בכלל מה מתחולל במוחם של ילדינו כשמאפשרים להם להמציא משחקי למידה משלהם?

החופש שאנו מעניקים לילדינו, לצד היצירתיות והחשיבה האלגוריתמית שאנו מקנים להם מאפשרים להם להמציא ולפתח אפליקציות ומשחקים נהדרים ההופכים את עולמנו למקום טוב יותר לחיות בו בעזרת תכנות.

משהענקנו לילדינו את הכלים הנחוצים להם היום כדי להחליט מה לעשות לשיפור תהליכי הלמידה של העתיד, לא נותר לנו אלא לצפות לכך שיהיה זה עתיד ורוד. האם אינכם מסכימים?

תגובות

השאר תגובה