'בנות לא יכולות לתכנת'

טקי יוני פועלת לסגירת פערי המגדר בעולם הטכנולוגיה

בנות לא יכולות לתכנת. תכנות זה לבנים. בנות פשוט לא מתעניינות בטכנולוגיה.

ההצהרות האלו כמובן שקריות. בנות יכולות לעשות כל מה שבנים עושים, לתכנות אין שום קשר למגדר.

למרות זאת, יש פערי מגדר בעולם הטכנולוגיה; בארה"ב, כ- 24 אחוזים מכל המשרות בתחום הטכנולוגיה מאוישות על ידי נשים והסטטיסטיקה מסביב לעולם לא יותר טובה –  לבולגריה יש את אחוז המשרות המאוישות על ידי נשים הגבוה בעולם ואלו רק 30 אחוזים לפי Honeypot’s Women in Tech Index, שמשווה בין מאגרי עובדים ב- 41 מדינות שונות.

למעשה, מספר הנשים במשרות בתחום הטכנולוגיה במגמת ירידה. אם מגמות אלו יימשכו, לפי מחקר שנערך לאחרונה, ייתכן שלא תהיה תאימות מגדרית בתעשיית הטכנולוגיה במשך מאה שנים.

פערי המגדר בשיעורי תכנות

פערי המגדר בתעשיית הטכנולוגיה מהווים מגמה שזולגת גם לשיעורי התכנות. בשנה שעברה, רק 19 אחוזים מהילדים שנרשמו לשיעורי התכנות בטקי יוני היו בנות. אבל הבנות שנרשמו מראות מעורבות גבוהה בלימודים, כך אומר איבגי, המנהל הפדגוגי בטקי יוני.

"כשהן מגיעות אלינו, רוב הבנות מאוד נלהבות מתחום התכנות, עיצוב, יצירה והובלה של פרויקטים וקבוצות," הוא אמר. "אנחנו יכולים לראות זאת בכיתות שלנו. כשבת נרשמת ונשארת איתנו, היא ברוב המקרים המצטיינת של הכיתה."

הוא נתן דוגמה של נערה צעירה שנרשמה לטקי יוני והשקיעה שלוש שנים במגוון קורסים. בסוף השנה השניה שלה בתוכנית, קיימנו האקתון. הילדים חולקו לקבוצות. הנערה, שהייתה אז בת 12 או 13 באותו הזמן, נבחרה לראש צוות.

"לראות אותה מובילה את צוות הפיתוח ולוקחת אחריות מלאה על תכנות חלק מהאפליקציה שהם עבדו עליה תוך כדי היה מדהים," אמר איבגי.

היום בגיל 16, נערה זו לוקחת חלק בתוכנית מיוחדת עבור ילדים מספיק מבוגרים בכדי לעבוד. היא עובדת בטקי יוני עם קבוצה של כ 6-8 תלמידים אחרים, כולם בנים.

 

איך לגרום ליותר בנות ללמוד תכנות

איבגי לא מאמין שהתוכן של שיעורי התכנות צריך להשתנות בכדי למשוך יותר בנות לתחום. רוב התוכן של טקי יוני עוצב בכוונה כנטרלי מבחינה מגדרית, כלומר התוכן נכתב כדי שימצא חן בעיניי כל הילדים, לא משנה היכן הם ממוקמים על רצף המגדר.

"אנחנו לא צריכים לעשות משהו מיוחד בשבילן," הוא אומר. "אני לא צריך ליצור תוכן שמשתמש בסטריאוטיפים מגדריים כדי שיותר בנות יירשמו."

הבנות שנרשמות ללימודי תכנות בטקי יוני עושות זאת מכל מיני סיבות. חלק מהן אוהבות טכנולוגיה. חלק מהן אוהבות עיצוב, וחלק מהן פשוט סקרניות לגבי איך מפתחים אפליקציות. רוב הבנות נרשמות לקורס היוטיוברים; 33 אחוזים מכלל הנרשמים לקורס הן בנות, נתון שאיבגי מקשר למגמות חברתיות.

לאחרות נוח יותר להצטרף לשיעור מקוון (אונליין) מאשר להיכנס פיזית לכיתה עם הרבה בנים. בנות האלו נוהגות להישאר בכיתה בגלל האווירה החברתית בטקי יוני; הילדים לא משתמשים במצלמה, התקשורת נעשית בעיקר בעזרת מיקרופון וצ'אט והמורה מעודד את התלמידים לתמוך זה בזה.

איבגי חושב ששימוש במרכיב החברתי יכול לעודד בנות להצטרף לקורסי תכנות. הוא מרגיש שאולי הצעת אותו תוכן ושינוי ההרכב הכיתתי ימצא חן בעיניהן יותר, כמו כיתות רק של בנות או כיתות תכנות של אמא ובת.

דבר נוסף שעשוי לעזור הוא אופן השיווק של הקורסים; שאולי טוויטו ונעמי בן-דויד ממחלקת השיווק בטקי יוני משתמשים בקביעות בתמונות של בנות במודעות בפייסבוק ובקמפיינים שיווקיים כדי שבנות יוכלו לראות את עצמן בקורסי תכנות. למרות שקמפיינים מסוימים פונים אל בנות עם עובדות שתומכות בחשיבות של נשים ובנות בעולם הטכנולוגי, רבים מהקמפיינים מכוונים כלפי ילדים ככלל, אומר טוויטו.

"אנחנו מנסים לא לכתוב באופן ספציפי על בנים או על בנות,  אלא לכתוב על ילדים ככלל," הוא אומר. "רוב הקמפיינים שלנו פונים לגברים ונשים כאחד, אבל לפעמים נשתמש בתמונות של בנות ולא של בנים."

בתחילת הדרך, כשטקי יוני עשתה את צעדיה הראשונים, הרבה מן הקמפיינים כללו תמונות של בנים מכיוון שרוב הנרשמים היו בנים. השימוש בתמונות של בנות נעשה מתוך בחירה מודעת שפועלת לסגירת פערי המגדר בקורסים.

זה רעיון שאנחנו מנסים לקדם, אם לא במילים של התוכן בפועל – מכיוון שלא כל קמפיין מדבר על בנות ותכנות –  אז בתמונות שאנו מציגים, ובכך שבאנגלית אנחנו משתדלים להגיד 'ילדים' בכדי להישאר כמה שיותר נטרליים מבחינת מגדר," אומרת בן-דויד.

בשביל חברה גלובלית כמו טקי יוני, שעובדת במגוון שפות, כתיבה בשפה נטרלית מבחינת מגדר יכולה להיות מאתגרת לפעמים, מכיוון ששפות מסוימות משתמשות בשמות עצם ספציפים למגדר מסויים. טוויטו ובן-דויד משתדלים לפתור את הבעיה הזו, בכך שהם כותבים בלשון רבים עד כמה שהם יכולים.

בשביל טוויטו ובן-דויד, הנטרליות המגדרית היא דרך להגביר את הנראות והמודעות של בנות בעולם הטכנולוגי. בתקווה שהמאמצים שלהם יתרמו לשינוי בצורת המחשבה של החברה כלפי בנות ותכנות.

"אנחנו פועלים בטווח הארוך. אני לא חושבת שאנחנו מצפים לראות תוצאות אדירות או נהירה ענקית של בנות לקורסי תכנות," אומרת בן-דויד. " זה הדברים המעודנים והקטנים שאנחנו שמים שם בעקביות כדי לתת לאנשים נקודת מבט שונה ותמונה מנטלית אחרת."

בנות אוהבות לתכנת

האמת היא שתכנות לא משוייך למין ספציפי. כל הילדים מכל הרצף המגדרי מתלהבים מטכנולוגיה. לדוגמא: על פי מחקר, הבנות הצעירות ביותר נוטות להיות הכי פתוחות לגבי העניין שלהן בטכנולוגיה.

לפי TechCrunch , אחוז ניכר מהבנות הצעירות (76%) מביעות עניין בתחומי הטכנולוגיה ומדעי המחשב. לעומת זאת, כשהן מגיעות לגילאי הקולג', אותה ההתעניינות משתנה; רק 18 אחוז מבוגרי תואר ראשון במדעי המחשב הן נשים. לפי  Girls Who Code, מוסד חינוכי אמריקאי ללא מטרות רווח, כאשר בנות הן צעירות, הן פתוחות יותר כלפי נושאים שמתקשרים למדעי המחשב ותכנות, אך יש נפילה גדולה בין גילאי 13-17.

האתגר הוא לתפוס את הבנות הללו ולמשוך אותן אל תחום התכנות בזמן שבו הן הכי פתוחות לכך, ולשמור על העניין הזה במהלך גיל ההתבגרות. אז יש סיכוי לסגירת הפער מוקדם יותר.

בשביל איבגי, תכנות זו צורת היצירתיות שהוא רוצה לראות את כל הילדים מתנסים בה, בלי קשר או התייחסות למין או מגדר.

"תכנות, לפי דעתי, הוא תוצר לוואי של מה שאנחנו עושים," הוא אומר. " המטרה העיקרית היא לעזור לילדים לפתח תכונות של מנהיגים טכנולוגיים: היכולת להמציא והיכולת ליצור."

הוא אוהב לראות את הילדים מתגאים ביצירותיהם, ואת הכוח שיש ביכולת להראות לחברים ובני משפחה אפליקציה שהם יצרו והורידו לפלאפון שלהם. בנים ובנות כאחד מראים את אותה יצירתיות והתרגשות ביכולת לחלוק את עבודתם עם אחרים.

" אני לא רואה הבדלי מגדר בתוצרים," הוא אומר.

תגובות

השאר תגובה