"היא עשתה דברים שבנות אחרות בגילה לא עשו"

נערה בת 16 בעיר מרוחקת הפכה ליוצרת דיגיטלית ותלמידת העולם עם טקי יוני

סופיה אוביידו היא תלמידה בת 16 שחיה בטרטגל שבארגנטינה עם הוריה.

טרטגל נמצאת באיזור מרוחק ועני של ארגנטינה, על גבול בוליביה. זהו איזור חם וצחיח, ללא תיירות וללא הרבה כלכלה. לילדים יש אפשרויות מאוד מצומצמות בטרטגל- רק המקצועות הבסיסיים ביותר נלמדים בבית הספר, אין אקדמיות או שיעורים נוספים, ורוב האנשים נושרים במהלך הלימודים.

הוריה של סופיה רוצים שתלך למכללה בחלק אחר של המדינה, מקום בו יהיו לה יותר אפשרויות. חלק מההכנה למכללה זה לוודא שסופיה תהיה מעורבת במספר פעילויות לאחר הלימודים, אך זה יכול להיות מאתגר בטרטגל, מכיוון שאין לילדים הרבה דברים לעשות.

"הילדים בגילי נפגשים ביחד אחר הצהריים כשנגמרים השיעורים כדי להעביר את הזמן" אומרת סופיה. "חלק משחקים כדורגל או שהם לוקחים שיעורי אנגלית; אלו הפעילויות השכיחות ביותר."

סופיה, לעומת זאת, שונה. בזכות הוריה התומכים והפלטפורמה המקוונת של טקי יוני, היא לוקחת שיעורי תכנות לאחר הלימודים. היא עכשיו בשנתה השלישית.

חינוך גלובלי באיזור מבודד

סופיה החלה את לימודיה לפני שלוש שנים, לאחר שאביה (רופא במקצועו) ראה פרסומת של טקי יוני בפייסבוק.

מיד הוא חשב על סופיה. למרות שסופיה משתתפת בחוג ספורט, ריקוד ודוגמנות, היא מעולם לא חשבה ללמוד תכנות. לכאורה, לימודי תכנות הם לא אפשרות ריאלית בשביל סופיה בטרטגל (מעט הקורסים שיש שם בתכנות מוצעים למבוגרים ולא לילדים). לאור הרצון של הוריה לאפשר לה לחוות ולחקור מיומנות חדשה הם החליטו לתת לטקי יוני הזדמנות.

"אמרנו 'למה לא'," אמרה אימה, סילבנה אוביידו.

בשלוש השנים שעברו מאז, סופיה עיצבה אפליקציות ומשחקים לנייד, ופיתחה חברויות עם ילדים אחרים ברחבי אמריקה הלטינית ובעולם.

"היא אוהבת לתכנת אפליקציות סלולריות והיא גרמה לנו לשחק עם האפליקציות שהיא ממציאה", אמרה סילבנה."היא תמיד אהבה להבין איך דברים עובדים, איך הכל נעשה."סופיה אוהבת לחלוק את הפרויקטים ואת האתגרים שלה עם הוריה לאחר השיעור – היא מדברת על מה שלמדה, על איך שהמורה עזרה לה להבין את השיעור, ועל ההתרגשות שלה ליצור עוד. התכנות העניק לה תובנה עמוקה יותר על עולם הטכנולוגיה; למרות שילדים בטרטגל מצלמים סרטונים, תמונות ומשחקים משחקי וידאו בפלאפון שלהם, אף אחד מהם לא באמת יודע מה זה תכנות. בשביל סופיה, עולם התכנות אפשר לה להיות יוצרת דיגיטלית."היא עשתה דברים שבנות אחרות בגילה לא עשו" אומרת סילבנה.

תלמידים מכל העולם בשיעורי תכנות

בשלוש השנים מאז שסופיה החלה את לימודיה בטקי יוני, סילבנה צפתה בבת שלה מתבגרת עם כל שיעור.

"בקורסים היא פיתחה תכונות שאני רואה את הביטוי שלהן גם מחוץ לכיתה," אמרה סילבנה. "בנוסף לתחושת אחריות, היא הפכה עצמאית יותר מכיוון שהיא מנהלת את לוח הזמנים שלה בעצמה."

בנוסף לכך היא ראתה איך סופיה הפכה לתלמידת העולם בכך שפגשה ויצרה חברויות עם ילדים ממדינות אחרות, שגם אוהבים תכנות.

בזמן שלסופיה יש חברים בטרטגל (היא הראתה להם את האפליקציות שלה וסיפרה להם הכל על שיעוריה) בזכות טקי יוני היא הכירה קבוצת חברים חדשה מכל רחבי אמריקה הלטינית, כמו צ'ילה ומחוזות אחרים בארגנטינה.

כמה מהפרויקטים המתגמלים ביותר של סופיה הם אלה שעבדה עליהם עם חבריה לכיתה, קבוצה קטנה של ילדים מתכנתים שלמדו יחד במשך שנים.

"הפרויקט שהכי נהנתי ממנו הוא פרויקט קבוצתי, בגלל שהדבר החשוב היה ללמוד לעבוד כקבוצה ובזוגות," היא אמרה.

היא לומדת עם אותה הקבוצה כבר שלוש שנים, ולאחר כל-כך הרבה זמן יחד, חבריה לכיתה בטקי יוני עובדים כצוות, לומדים ביחד ומפתחים פרוייקטים כקבוצה.

היא גם הבחורה היחידה בכיתה שלה.

"בשנה הראשונה היו לי כמה חברות בנות בכיתה אבל היום אני היחידה, יש לי רק בנים בכיתה, ואני לא מרגישה מוחלשת. להפך," היא אומרת. " אני מרגישה טוב. אני מרגישה שאני יכולה לייצר שינוי ולבלוט בצורה חיובית בין חבריי לכיתה."

להשתמש בתכנות כקרש קפיצה לחלומותיה

סופיה לא לגמרי בטוחה מה היא תרצה לעשות כשתהיה מבוגרת, אבל היא מאמינה שהטכנולוגיה תשחק תפקיד בעתיד שלה.

"נכון לעכשיו אני מאוד אוהבת את העולם העסקי," היא אומרת. "אני יכולה להיות יזמית ולהשתמש בתכנות בעתיד כדי ליצור אפליקציות למשהו שעדיין לא קיים ועם זה להרוויח כסף."

הוריה תומכים בחלומות שלה –  כל מה שהיא בסופו של דבר תרצה לעשות – אבל בעיקר הם רוצים שהיא תמשיך לחשוב באופן גלובלי ושתמצא הזדמנויות מעבר לגבולות העיר טרטגל, כפי שהחלה לעשות עם טקי יוני.

"אני רוצה שיהיה לה את החזון להפוך לאזרחית העולם, ולא להיות מוגבלת בשל המחסומים הפיזיים של המקום בו היא חיה, אלא לממש את כל האפשרויות שבעולם," אומרת סילבנה.

תגובות

השאר תגובה