רואה מוחמד אלמולקי בת ה-16 מתגוררת עם משפחתה ב-אבהה, בירת אזור אסיר של ערב הסעודית.
בגלל שהמשפחה של רואה היא סורית, הם לעתים קרובות מבודדים משכניהם הסעודים. בערב הסעודית, אומר אביה, מוחמד אלמולקי, מפגשים חברתיים מוגבלים לעתים קרובות לסביבת בני המשפחה ואין הרבה אינטראקציה בקרב הילדים אחרי שהלימודים מסתיימים.
מוחמד הבחין שרואה החלה ליצור חברויות דרך השיעורים שלה ב- Tekkie Uni, המרכז לפיתוח מנהיגות טכנולוגית. היא לומדת ויוצרת קשר קרוב עם חברי הכיתה, גם אחרי שהשיעור מסתיים.
האתגרים שניצבים בפני הסורים בסעודיה היו בין הסיבות שגרמו למוחמד לעודד את רואה ללמוד ב-Tekkie Uni, המרכז לפיתוח מנהיגות טכנולוגית.
"כאן בערב הסעודית, זה מאוד מאתגר לזרים," אמר. "העדיפות ניתנת למקומיים, וזרים הם בעדיפות שנייה, לכן אנחנו צריכים להוכיח את עצמנו ולעבוד קשה יותר כדי להשיג את המטרות שלנו. זה מפעיל עלינו, הסורים, יותר לחץ כקהילה זרה, אבל בסופו של דבר אנחנו מצטיינים כי יש לנו כישרון."
כיצד יכול שיעור אונליין בתכנות לסייע לנערה סורית בערב הסעודית?
אמה של רואה גילתה את Tekkie Uniדרך מודעה בפייסבוק, והמשפחה התכתבה עם יועץ של Tekkie Uni במייל על מנת לקבל מידע נוסף.
זו הייתה החלטה משפחתית, אומר מוחמד אלמולקי אביה של רואה. הוא ואשתו רצו להיות בטוחים שרואה תרצה להתנסות בתכנות לפני שירשמו אותה. בהתחלה היא היססה. בבית ספרה לימדו את הנושא רק באופן תיאורטי והיא מעולם לא השתתפה בשיעור אונליין. אך מהרגע שרואה התחילה את הקורס היא נהייתה מכורה. היא אהבה את סגנון ההוראה של המדריך, נהנתה מהפרויקטים, וגילתה שהיא ממש אוהבת תכנות.. סוף סוף היא מסוגלת לתרגל תכנות באופן מעשי ולהוסיף על הידע בתכנות שרכשה בבית הספר.
מוחמד מרוצה מכך שרואה מתחברת לתכנות; הוא זה שרצה שהיא תלמד תכנות מלכתחילה. למרות שהחברה הסעודית עשויה להציע הזדמנויות לאזרחים הסעודים תחילה, ילדי מהגרים שמוכיחים את עצמם מקבלים הזדמנות, ללא התחשבות ברקע שלהם, הוא אמר. תכנות היא דרך עבור רואה לסגל כישורים נוספים ולהתקדם, כמו אחיה, שנמצאים בבתי ספר ציבוריים, אבל נבחרו להשתתף בתוכניות מיוחדות.
כיצד לימוד תכנות אונליין משפר את הכישורים של הילדים?
רואה כבר ביצעה 9 פרויקטים עד היום. היא מתייחסת אל כל פרויקט שהיא שקועה בו, כאילו הוא חברתה הטובה ביותר, אומר אביה. היא מקבלת השראה מהמחשבות שלה, משירים שהיא שומעת, ומדברים שהיא רוצה לנסות. הפרויקט האחרון שלה, למשל, נועד ללמד ילדים, בגילאי 6-8, כיצד לזהות דגלים של מדינות שונות.
מוחמד מעודד את רואה לשתף את המשפחה בפרויקטים שלה לעיתים קרובות, אפילו לפני שהם הסתיימו. הוא רואה כמה מוטיבציה היא מקבלת כאשר היא מתחילה לעבוד על פרויקט ומבחינה בתוצאות המוקדמות, בנוסף הוא גם מתרשם מכך שהעבודה על הפרויקטים שלה עוזרת לרואה ללמוד לפתור בעיות ולהתמודד עם אתגרים בעצמה.
" רואה לא מוותרת בקלות וממשיכה לנסות הרבה פעמים עד שזה עובד," אמר אביה. "בעקבות ההשתתפות שלה בשיעורים ב- Tekkie Uni, המרכז לפיתוח מנהיגות טכנולוגית, היא פיתחה את טכניקת פתרון הבעיות שלה."
לדוגמה, היא עומדת בפני כמה אתגרים ארגוניים בפרויקט הנוכחי שלה, אבל היא פותרת את הסוגיות האלו על ידי שרטוט של תרשים הפרויקט על דף "ושימוש במעט דמיון."
"אני מתמודדת עם בעיות מיליון פעמים," אמרה רואה. "לפעמים זה עובד ולפעמים זה לא. אני ממשיכה לנסות, וכן, אני עושה טעויות. בתכנות, לא תמיד מוצאים את הפתרון בקלות, וצריכים להמשיך לחשוב."
מדוע חשוב שילדים ילמדו תכנות?
מוחמד, שיש לו רקע במערכות מידע בעצמו, היה מעוניין שרואה תמשיך ללמוד תכנות, כי זה יכין אותה לעבודה פוטנציאלית בעתיד: עבודות בתחום הטכנולוגיה גדלות, ומשום שהיא נחשפה לשפות תכנות המבוססות על השפה האנגלית, כישורי השפה האנגלית שלה השתפרו.
זה גם יתרון ללמוד תכנות מהבית, אומר אביה.
"רוב הערבים אוהבים את הרעיון שילדיהם – בעיקר הבנות – האחיות או הנשים יכולות ללמוד או לעבוד מהבית", אומר מוחמד. "זה נותן להם את ההזדמנות להגשים את החלומות שלהם וגם לטפל בצרכי הבית."
רואה גם הכירה ילדים מתרבויות אחרות, משהו שלא היה באפשרותה לעשות בדרך כלל.
"למרות שלא רואים את התלמידים האחרים פנים אל פנים, אתה לומד מהם ומשפיע על אחרים בצורה טובה," הוא אמר. "הלמידה ב- Tekkie Uni, המרכז לפיתוח מנהיגות טכנולוגית, שינתה את דרך החשיבה של רואה מכיוון שתהליך הלמידה מלהיב יותר בהשוואה ללימודים בבית הספר שלה. היא למדה כיצד לנהל את הזמן שלה ולהיות מחויבת יותר, והיא גם שיפרה את כישורי השפה האנגלית שלה ונפתחה לתרבויות חדשות."