למה ילדים צריכים ללמוד תכנות,
גם אם הם לא מתכננים להיות מהנדסי תוכנה

ראיון עם ד"ר אורן צוקרמן, יועץ אקדמי בכיר בטקי יוני

נערה צעירה משתמשת בחיישן ובאפליקציה פשוטה שהיא תכנתה על מנת לוודא שאחיה הצעיר נשאר מחוץ לחדרה כשהיא לא בבית. קבוצת ילדים שמשחקת מחבואים, יצרה מכשיר דיגיטלי שמאפשר למתחבאים לתקשר כדי שיחד יוכלו להערים על המחפש. ילד שלא יכול לצאת החוצה בלילה בגלל שעת השינה שלו, כותב תכנה שמקליטה את רחשי הלילה כדי שבבוקר יוכל להאזין ולגלות כיצד נשמע העולם כשהוא ישן.

בכל המצבים הללו, ילדים השתמשו בתכנות כדי לבטא את עצמם בעולם הדיגיטלי.

טכנולוגיה דיגיטלית נמצאת בכל מקום בחיינו בהיומיומיים. החל מאפליקציות פשוטות ועד האינטרנט עצמו, טכנולוגיה היא חלק מעולמם של ילדים ולכן לימוד תכנות הופך לאמצעי הכרחי להבנת העולם הזה.

"אני חושב שלימוד תכנות לילדים זה חשוב כי זו שפה", אומר ד"ר אורן צוקרמן, יועץ אקדמי בכיר בטקי יוני.
"זו שפה שעוזרת להם להבין יותר טוב את העולם שסביבם, כמו כל שפה אחרת".

צוקרמן השלים את התואר השני ואת הדוקטורט שלו במעבדת המדיה של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), שם למד ותרם לפיתוח 'Scratch', שפת תכנות מבוססת בלוקים שפותחה במיוחד עבור ילדים. הוא מאמין שכדאי לכל ילד לרכוש כישורים דיגיטליים, גם אם אינם שואפים להיות מהנדסי תוכנה.

"אנחנו לא מצפים מילדים להיות המתכנתים הכי טובים בעולם. הרבה ילדים יכולים רק ללמוד תכנות ובסוף לעסוק במשהו אחר לחלוטין – וזה בסדר גמור", הוא אומר. "הסיבה ללמוד תכנות היא פיתוח תבניות חשיבה חדשות וחיונויות להבנה של ילדים את העולם שסביבם."

 

כל ילד יכול לבטא את עצמו בעזרת תכנות

ילדים עם תחומי עניין שונים יכולים וכדאי שינסו ללמוד תכנות, טוען צוקרמן.

המחקר שלו מבוסס על השפעת הטכנולוגיה על ההתנהגות האנושית וכולל למידה דרך אינטראקציה פיזית-דיגיטלית ומשחקים דיגיטליים מחוץ לבית. במחקרו הוא הבחין בילדים מיישמים כישורים דיגיטליים במגוון פעילויות, כולל משחקי ילדים מסורתיים.

קחו לדוגמא את הנערה שמוזכרת בראשית הכתבה הזו, ומתמודדת עם דילמת התבגרות קלאסית: היא מנסה למנוע מאחיה להיכנס לחדרה ללא רשות. היא יכולה לכתוב תכנה פשוטה שתחבר חיישן אור לחשבון האימייל שלה.
בכל פעם שאדם יעבור את חיישן האור וייכנס לחדר, היא תקבל על כך הודעה באימייל.

"ילדים מגלים יצירתיות רבה באופן שבו הם מקשרים תכנות עם פעילות פיזית", אומר צוקרמן. "הם מבצעים את הקישורים הללו בקלות".

עבור ילדים רבים, תכנות מהווה גם הזדמנות ליצירת קשרים חברתיים. בניגוד למה שמבוגרים רבים יחשבו, ילדים לא תופסים תכנות כפעולה שמבצעים אותה לבד. כשילדים לומדים ומתנסים במשהו חדש, הדחף הראשוני שלהם הוא לשתף ולהראות לחבריהם מה למדו, בין אם באופן אישי או אונליין.

עובדה נוספת היא שילדים לומדים תכנות בצורה יעילה ומהנה יותר כאשר יש להם סביבה תומכת של חברים שלומדים יחד איתם.

"לימוד הוא חברתי", אומר צוקרמן. "ילדים צריכים ללמוד עם ילדים אחרים, וגם עם מבוגרים. אנחנו רוצים לחשוב כיצד למנף את שיעורי התכנות כדי לקדם אינטראקציה חברתית ופיתוח כישורים חברתיים.

כיצד הורים יכולים לתמוך בתהליך הלמידה של ילדיהם

לפעמים, כאשר הורים רושמים את ילדיהם לקורס, יש להם ציפיות מנופחות. הם עלולים להיות בטוחים שמעתה ילדם בדרך הבטוחה לקריירה כמפתח תכנה – אך זו אינה המציאות. כמו שלא כל ילד שמשחק בקבוצת כדורגל יגיע לשחק בגביע העולם, כך לא כל ילד בקורס תכנות יקים חברת סטארט אפ.

הורים גם עלולים להניח שילדים יכולים ללמוד תכנות בצורה מהירה וקלילה רק בגלל שהם צעירים וגדלים בסביבה דיגיטלית. צוקרמן מזהיר מהנחה שכזו – בעוד שילדים אכן לומדים לצרוך טכנולוגיה בצורה מהירה – ללמוד כיצד ליצור טכנולוגיה זה תהליך מאתגר, וסביר שילדים יחושו תסכול במהלך הלמידה.

"לימוד שפה חדשה – כולנו כמבוגרים מבינים כמה זה קשה. זה בערך מה שילדים חווים בזמן שהם לומדים תכנות. לכן חשוב להעריך את המאמץ שלהם", אומר צוקרמן. "לדרבן אותם, להגיד להם 'זה לא הולך להיות קל, אבל אתה מסוגל לזה.'"

הדרך הטובה ביותר לתמוך בילדיך במהלך קורס תכנות היא פשוטה – במקום לדחוף אותם, פשוט תביעו עניין במה שהם עושים. תנו להם להראות לכם על מה הם עובדים ותנו להם להתקדם בקצב שלהם.

"תתנהג יותר כמו חבר ופחות כמו מורה", אומר צוקרמן. "פשוט תתעניינו. תבקשו מהילד להראות לכם על מה הוא עובד. תשאלו מה רואים כאן ומה קורה שם ואיך זה עובד. לא כדי לבחון את הידע שלהם, יותר כמו חבר מתעניין שמתרשם ממה שמולו."

עוברים מצריכת מידע ברשת ליצירה דיגיטלית

רצוי שכל ילד יתנסה בלימוד תכנות, אך צריך לעשות זאת בדרך הנכונה ועם תמיכה הולמת. ילדים בוגרים יותר עם כישורי כתיבה טובים יכולים ללמוד תכנות מסורתי עם קוד מבוסס טקסט. ילדים צעירים יותר או ילדים שכישורי הכתיבה שלהם טרם התפתחו יכולים ללמוד תכנות עם קוד מבוסס בלוק, שבאמצעותו תלמידים יוצרים שרשראות, רצפים, וללולאות של קטעי קוד מובנים על מנת לכתוב תוכנה. אפילו ילדים בגן יכולים ללמוד לכתוב תוכנה באמצעות שפת תכנות ייחודית מבוססת צורות וללא טקסט בכלל – אך בגיל צעיר שכזה רצוי ללמוד תכנות רק באמצעות מדריך מוסמך ומנוסה.

"זה ממש כמו קריאה וכתיבה", אומר צוקרמן. "ילדים מפתחים בקיאות לאורך זמן ובסופו של דבר רוכשים יכולת להבין ולקחת חלק משמעותי בעולם סביבם".

המטרה אינה להיות מתכנתים או כותבים מומחים – אלא לרכוש הבנה בסיסית של שפה חדשה. בדיוק כמו ילדים שרק למדו לקרוא ולכתוב, ילדים שלמדו כיצד לתכנת קיבלו עוד קצת עצמאות בעולמם. במקום להיות צרכנים פאסיביים של מדיה דיגיטלית, עכשיו הם יוצרים.

הוא ראה זאת בסדנאות שלימד – עשר דקות מתחילת הסדנה, ברגע שילדים הצליחו במשימה פשוטה, הם מתלהבים ורוצים לתכנת משהו שמשקף את תחומי העניין שלהם.

"זה מאוד מעצים", הוא אומר. "פתאום הם רואים שהם מסוגלים לתרום לעולם הדיגיטלי שמסביבם."

תגובות

השאר תגובה