בכל פעם שאנחנו כותבים על אחת מהנשים מעוררות ההשראה האלה, אנחנו מתמלאים בגאווה – ובסדרת מאמרים זאת אנחנו נותנים להן את הבמה ואת ההכרה אשר הן ראויות לה כדמויות בעלות חשיבות היסטורית.
לפני שנכיר לכם את האישה המופלאה אשר המאמר הנוכחי מוקדש לה, אנחנו רוצים להזכיר לכם שמאמר זה הוא חלק מסדרת בלוג-פוסטים שאנו מקדישים לנשים יוצאות דופן והפועלות בתחום שנחשב, באופן מסורתי, לעולמם של הגברים. אז כל מי שעדיין חושב כך – טועה לחלוטין!
לפני שבועות אחדים, סיפרנו לכם על הדי לאמאר, ולפני-כן דיברנו על חייה מעוררי ההשראה של מריה מונטסורי. זוכרים? אז את המאמר הזה אנחנו רוצים להקדיש לגאונה נוספת: קתרין ג'ונסון. יכול להיות שדמותה מוכרת לכם מסרט הקולנוע "מאחורי המספרים" – ואם עוד לא יצא לכם לצפות בו, אז אנחנו ממליצים עליו בחום!
ועכשיו הבה נערוך היכרות מעמיקה יותר עם קתרין ג'ונסון, עם עבודתה ועם המורשת שלה!
מי הייתה קתרין ג'ונסון?
קתרין ג'ונסון נולדה בשנת 1918 ליד מערב וירג'יניה, ארה"ב. ג'ונסון שהחלה להפגין כישורים מתמטיים יוצאי-דופן כבר בגיל צעיר ביותר, סיימה את לימודיה בביה"ס כבר בגיל 14. כשהייתה בת 18 בלבד, כבר היו לה שני תארים אקדמיים – במתמטיקה ובצרפתית. מדהים, נכון?
אף שאת דרכה המקצועית החלה ג'ונסון כמורה בבית-ספר, ב-1953 היא הצטרפה לנאס"א והגיעה למקומות שאף אישה לא הגיעה אליהם קודם לכן. ג'ונסון הייתה מתמטיקאית מוכשרת מאוד, אשר חישובי מסלולי הטיסה שהיא ערכה עמדו בסוד הצלחתה של משימת החלל המאוישת הראשונה של ארה"ב, ושל המשימות הבאות אחריה.
עוד כמה פרטים על הקריירה של קתרין ג'ונסון!
לפני הופעת המחשבים (בצורתם הנוכחית), חישובים מורכבים היו מבוצעים על-ידי "מחשבים אנושיים" – וקתרין ג'ונסון הייתה אחת מהם. לאורך שנות ה-50 של המאה ה-20, ג'ונסון עסקה בניתוח אווירודינמי של מטוסים.
משנות ה-50 המאוחרות ועד שנת 1986, ג'ונסון עסקה בתחום אחר ומשפיע יותר –טכנולוגיית חלל – ובאופן ספציפי בתחום מערכות ההגיים של החלליות.
היא הייתה האישה שחישבה את מסלול טיסת החללית שנשאה בתוכה את האסטרונאוט האמריקאי הראשון בחלל: אלן שפרד. אבל זה עוד לא הכול! בשנת 1961, ג'ונסון חישבה את חלון ההזדמנות לשיגור גשושית אמריקאית לכוכב-חמה (הידעתם שארה"ב שלחה גשושית לכוכב-חמה?!)
על-פי ויקיפדיה: "[…] לאחר מכן, ג'ונסון פנתה לעסוק במחשבים דיגיטליים. יכולתה לערוך חישובים מדויקים ביותר עזרה להפוך טכנולוגיה חדשה זאת לאמינה יותר. ב-1961, מסלול הטיסה המדויק שהיא חישבה עזר להבטיח את איתורה המהיר של קפסולת הנחיתה של אלן שפרד."
אפולו 11 ו-13: קתרין ג'ונסון והירח
ועוד ידה של קתרין ג'ונסון נותרה נטויה!
בשנת 1969, ג'ונסון הייתה חלק מצוות המתמטיקאים שחישבו את מסלול הטיסה של חללית האפולו 11
אך בזמן שחללית האפולו 11 ביצעה את הנחיתה על הירח, קתרין כבר הייתה בעיצומה של פגישה בהרי פוקונו שבפנסילבניה.
האם זה היה אקורד הסיום שלה? ממש לא! בשנת 1970, ג'ונסון עבדה על המשימה הבאה לירח – אפולו 13. כאשר נחיתת החללית על הירח בוטלה בעיצומה של המשימה – עבודתה של ג'ונסון על הליכי גיבוי, רמת הדיוק יוצאת הדופן שלה והטבלאות שהיא הכינה, עזרו להשיב את צוות האפולו 13 בבטחה אל כדור הארץ.
מקור השראה לנשים ולגברים כאחד!
במאמר זה הצגנו בפניכם חלק קטן בלבד מפועלה ומחייה של קתרין ג'ונסון, ומה שגיליתם עליה יכול להוביל אתכם להבנה הפשוטה: שגם נשים יכולות להצליח בגדול, שאין דבר כזה "תחום או מקצוע לגברים בלבד", ושאין דבר העומד בפני הרצון!
למזלנו הרב, כבר יש לנו שורה ארוכה של כלים אשר אנחנו יכולים לספק לילדינו עוד היום כדי לעזור להם להצליח בעולם המחר. באמצעות רכישת כלים אלה והתנסות בהם, הילדים שלכם יוכלו לשנות את העולם – בדיוק כמו שעשתה קתרין ג'ונסון.
כישורי תכנות יעניקו לילדים שלכם את בסיס הידע הנחוץ להם כדי ליצור את הדברים שהם מדמיינים. אבל זה עוד לא הכול, כי מלאכת התכנות לא מסתכמת בכתיבת שורות קוד פשוטות. לימודי תכנות יכולים להעניק לילדים שלכם כישורים כגון חשיבה יצירתית, פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית ואנליטית, וכן את המיומנות החשובה מכולן – עבודה בצוות. כי אם ברצוננו לשנות את העולם, אנחנו מוכרחים לשלב כוחות!
רשמו את הילדים שלכם לאחד הקורסים המקוונים שלנו, ותופתעו לגלות כמה מהר הם יפיקו תוצאות נפלאות!